Här lite tankar i sammandrag efter första dagens träning.
Lördag och tre timmar i en kall manege med -20 utanför.
Först pratade vi lite om kontakterna...
Välj ett sätt och håll dig till det. Att byta metod med jämna mellanrum för att man inte är nöjd med resultatet hjälper inte. Jag har jobbat med 2on 2off på nerfarten med start från targetmatta när Bronson var under ett år. Så det håller vi oss till.
På Aet har vi dock inte tränat det så mycket då vårt Ahinder i föreningen inte går att flacka ner.
Uppfarten inget speciellt då det inte är ett problem för oss.
Förhörde Annica lite på ideer för andras del.
På uppkontakten var rekomendationen att om hunden missar mera än 2 gånger av 10 med full fart så måst man börja göra nåt åt saken. Totalstop rekomenderades inte då skaderisken ökar när hunden med våld kravlar sig upp utan fart efter det. Rekomenderades en ribba på marken just före hindret så att hunden ändrar stäglängd. Till en början så kommer hunden antagligen att öka stegländen men efter en 5-10 gånger i full fart så kommer stäglängden att kortas och bli vad den kommer att förbli. Det viktiga här var att inga andra kommandon (hand eller rötmärken) används utan full fart frammåt. För att behålla farten som man vill ha för att få bra tider. Ribban kan med fördel användas på ALLA träningar i 3-4 års tid för hundar som behöver det.
| Eftersom min dator med agi ban program sagt upp kontraktet så blir nu banritningen från lördagens träning såhär... |
JAG behöver komma ihåg att hålla händerna ner i sidan vid Aets nerkontakt. Av nån underlig anledning dras de upp till axlarna och alla fem fingrar spretar... ; )
Sedan pratade vi om att korta av svängar för att spara tid och vad som är förarens riktning och hundens riktning. #1-#3 korta av hundens steg. Förberäd hunden på svängen så att den hoppar ett kort steg över hindret och redan i det hoppet har/vet den nya riktningen. Då har hunden benen under sig och kan komma med kraft ut ur svängen utan att slira och sladda. Använd hundens namn just före avstamp och kroppen att förberäda hunden för svängen.
Sedan jobbade vi med #1-#11 i grönt följt av #13-#19 i blått. Här jobbade vi vidare med korta svängar och kontakterna. #1-#4 gjorde vi på 5-6 olika sätt där vi provade utt vad just presis vi (och varge ekipage) skulle göra för att behålla farten genom hela serpentinen.
(*Vals bakom 2an,
*tvångsvalls bakom 3an,
*blindsväng bakom 2an,
*blindsväng före 2an(bakom3an),
*tvångsvals bakom 3an kombinerat med famnsväng (sämsta alternativet för mig/oss)).
Det var intressant att känna skillnaden.
Korta av svängen kunde man ju göra på flera ställen i sekvänsen #1-#19.
Rådet vi oxå fick var att om en bana innehåller samma sekväns två gånger som slutar olika så är det bra att skilja dem åt för hunden med att handla slutet på sekvänsen olika. Typ #7-#11 och #14-#18. Vid #11 kan man vara vid Aets vänster sida och vid #18 på höger sida om Aet. Bara för att göra det lättare för hunden och sitt eget minnne.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar