31 dec. 2011

Julsemester träning

24.12 tränade jag bara för att Bronson skulle sova medan vi med familje skulle äta julmiddag. Jag satsade på fartcirklar och sen bryta ut ur cirkeln i 90graders vinkel och göra slalom. Vi har haft en liten period då Bronson gjort slalom med att gå in mellan pinne 2 och 3.... men inte idag.
Fullträff alla gånger!

26.12 hade vi en liten tävling med granstadens förening inbjuden. Banan var en snabb, löpande bana som nog hade sina utmaningar! Vi gjorde en Bra och felfri banan men tyvärr trilla en ribba så det fick vi en femma på. Tiden var inte så tokig för fart hade vi och det räkte till en andra plaering?! undrar fortfarande vad segraren hade för tid? eftersom vi blev andra med en femma!
men jag är väldigt nöjd med dagen. Andra varvet på samma bana tränade jag på kontakterna och pressade Bronson lite och till att göra fel så att jag fick be honom korrigera sig.

På kvällen innan de träningar jag drog så sprang jag ännu banan nåt varv med Bronson och det kändes bra.

27.12 hade vi träning. Den kändes lite konstig då tränaren inte fanns på plats och man inte viste om det då man kom. Men banan en hoppbana som någon haft med sig var en intresant bana att jobba med och gav mig möjlighet att jobba med svängar där Bronson svänger bortåt från mig. Och det gick över förväntans BRA och jag uppfatta inte att Bronson heller tappa fart på det. Det känns bra! Det fanns endast ett ställe vi missade på men det berodde nog mera på en mellanväg än banans profil eller svårighet...

28.12 åkte jag till hallen för att träna/prova en grej jag råkat ut för på tävling och då tog det säkra före det osäkra... Att få Bronson in i en "död tunnel" medan min färdriktning fortfarande är densamma. Altså skriv ett Uoch dra sedan ett streck snett ner-utåt från uets infart om det vore en tunnel. På strecket snett ner plaserar du två hopphinder och det är absolut förbjudet att starta före eller i bredd med hunden. Du skall starta i farten snett bakom. Vi satte det varje gång (utom en)... Kan säja att på tävlingen drog jag ner farten på Bronson och tvingade in en (dålig) vals (jag var i vägen) så att jag garanterat hade Bronson i rätt tunnelhål.
Mera så tränade vi Slalom ingången med att jag visade in Bronson med min kroppsriktning och sedan svängde jag tillbaka och rundade första pinnen av slalom.
De gånger som Bronson skulle runda första pinnen satte vi det varje gång! men de gånger jag var på andra sidan och han skulle in mellan första och andra pinnen var det svårare... Jag fick plocka det i bitar och klicka in det jag ville ha av honom och sedan plocka ihop det till ett helt moment igen. Vi fixade det på slutet men påstår definitivt inte att vi kan det ännu.... %en skall vara lite högre och farten bättre före jag säjer det.

sen slog min semester lathet på och följand gång jag tog mig till hallen var
31.12 Nu ville jag träna hand ut- hund ut och hand in -hund in så jag placerade två tunlar i båge presis vid varandra och en tunnel i båge med två hopphinder på yttersidan om den. Dessa tunnlar var plaserade till en fartcirkel med muren och ett hopphinder som förlängning för att få lite mellanrum och där lekte vi sedan med inner och ytter tunnel samt inner tunnel och ytter hopp. Det var riktigt kul! vist for det fel ibland men det var inte så många gånger (och man kan ju fundera var felet låg? mina händer/armar eller Bronsons hjärna) och på slutet började jag leka med att göra en åtta i cirkeln... tunnel hopp/muren kroppsvridnning till max och in i yttre tunneln på fel sida och JO vi fixade det då jag räknat ut hur mycket jag behöver styra Bronson ur spååår fören jag kunde släppa honom tillbaks på tunneln!!

Härligt de var så KUL!!!
kändest nästan lite tråkigt då Bronson blev trött
och jag måsta sluta träna!
Jag tror jag behöver en hund till...

*Stina*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar